Stillestående abonnementstal bekymrer ikke Information-direktør: Det gør distributionspris til gengæld

”Der er for få, der har opdaget, hvor meget man kan komme ind og lytte hos os,” siger Stine Carsten Kendal, der håber, at lyd kan rette op på stilstående udvikling i digitale abonnenter.

Efter et 2023 med stilstand i antallet af digitale abonnenter hos Information skal kurven rettes op, så avisen igen kan udvide grundlaget til en forretning, der kan blive stående, når Information en dag ikke længere skal udkomme på print.

Det grundlag bygger på digitale abonnenter. Opbremsningen efter flere år med vækst er ikke umiddelbart noget, der vækker bekymring hos Stine Carsten Kendal, der er adm. direktør hos Information. Bekymringerne er i stedet noget, hun gemmer til distributionspriserne, som også stjal overskrifterne i Informations regnskab for 2023.

Men i 2024 bliver energien i højere grad dedikeret til, hvordan der kommer nye digitale kunder i butikken, fortæller hun MediaWatch. 

”Vi skal fortælle flere mennesker, at de kan lytte os, de kan læse os digitalt, og at vi har et fedt journalistisk tilbud. Det kan vi godt blive bedre til,” siger hun.

”Der er for få, der har opdaget, hvor meget man kan komme ind og lytte hos os.”

Dyr distribution ændrer regnestykket

Information måtte bruge det meste af 2023 i en defensiv positur. Avisens budgetter blev angrebet fra flere sider. Særligt en stor stigning i udgifterne til distribution blev en kæberasler. Samtidig investerede avisen i et nyt CMS, der er den software til at håndtere det journalistiske indhold.

Til sammen brød det Informations budgetter og gav et driftsunderskud på 5,5 mio. kr. Det var fjerde år i træk med underskud på driften. Men det var det klart største efter tre år med driftsunderskud på mellem 615.000 kr. og 1,4 mio. kr. Et millionoverskud på avisen finansielle poster begrænsede minusset på bundlinjen til 1,3 mio. kr.

”Vi blev overrasket over de meget, meget stærkt stigende distributionsomkostninger. Det gjorde en stor forskel på os, fordi vi i forvejen har stamme budgetter,” siger Stine Carsten Kendal.

De to store poster illustrerer også udviklingen mod det digitale, som Information ligesom mange andre medier i Danmark har gang i.

Højere priser på distribution øgede i 2023 presset i den forstand, at den spiser af indtjeningen pr. printabonnent. Faktisk så voldsomt, at selvom et printabonnement hos Information er dyrere, så er en printabonnent ikke længere nødvendigvis en bedre forretning for Information end en digital abonnent, fortæller direktøren.

Tager stagnation roligt

Med det in mente kunne man tro, at det fik de røde lamper til at blinke, når antallet af digitale abonnenter efter flere års vækst stod stille i 2023. I regnskaberne fra de seneste år kan man løbende læse, at der omtales ”flere” digitale abonnenter. Men i 2023 stod tallet i stampe på 11.000. Da antallet af printabonnenter faldt, var der dermed for første gang i flere år også en nedgang i omsætningen fra abonnenter.

Det tager Stine Carsten Kendal dog roligt. Dels så udviklingen ud til at vende mod slutningen af 2023. Dels mener Informations adm. direktør, at der er styr på årsagerne.

”I begyndelsen af 2023 har der været dårlig distribution, og vi har ikke haft en helt optimal kundeservice, fordi vi sidste år fik nyt abonnementssystem,” siger hun.

”Så vi kender nogle af årsagerne til, at vi har mistet nogle kunder. Det er vores indtryk, at vores frafald i øvrigt er lavt. Vores salg går udmærket. På den måde har vi ikke været så alarmeret over udviklingen.”

Vil ikke være sidst

De stigende priser på distribution påvirker ikke kun Information ved at øge udgifterne en-til-en hos avisen på Store Kongensgade i indre København. Det betyder også, at andre medier har skrottet nogle af deres udgivelser, eller har lagt planer for det.

Da distributionsudgifterne deles mellem de medier, der skal distribueres, får det også en afledt effekt på Information. Desto færre, der er til at splitte regningen, desto større bliver den for Information og de andre tilbageværende printmedier. Derfor kan Stine Carsten Kendal også skimte den papirløse fremtid i horisonten.

”Vi bliver nødt til at undersøge mulighederne for at udkomme med mindre print på sigt. Det er ikke noget, vi har overvejelser om på kort sigt. Men vi er nødt til at afdække mulighederne,” siger hun.

Det arbejde er i første omgang indledt med at afdække, hvad læserne helst vil have af digitale tilbud og hvilke printprodukter, de bedst kan undvære.

Lyd skal lokke flygtige abonnenter

Et af kendetegnene ved de digitale abonnenter er ifølge Stine Carsten Kendal, at de er mere ”flygtige.” Derfor forsøger avisen at bruge sine mest vanedannende elementer til at skabe ”gode vaner” hos de digitale abonnenter.

”I løbet af 2023 kan vi se, at dem, der finder vores lyd og bruger den til daglig, de bruger den meget. De lytter en time om dagen. Det er en vane, vi gerne vil bygge på. De behøver ikke lytte mere, men vi vil gerne have, at folk er hos os lidt længere, når de er digitale abonnenter,” siger hun.

Derfor har avisen løbende investeret i at blive bedre rustet til at levere et attraktivt digitalt produkt. Det er eks. investeringer i Informations app og lyd på e-avisen.

”Jeg tror klart, at der bliver flere investeringer af den art. Jeg har ikke nogen, der lige står og hopper lige nu. Men investeringer i den digitale brugeroplevelse og de digitale produkter og systemerne bag kommer til at være en løbende udgift,” siger Stine Carsten Kendal.

”For et lille mediehus er det en lidt hård omgang.”

Information har nemlig valgt at betale investeringerne upfront af driften fremfor at sprede betalingen ud over flere regnskabsår.

”Vi har heldigvis fået udskiftet nogle af de store motordele,” siger hun med henvisning til abonnementssystem og det redaktionelle produktionssystem.

Efter underskuddet i 2023 er Informations egenkapital på 33. mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu